Miks eelistada üht või teist tüüpi katusetelki ning mida valimisel arvesse tuleks võtta?
Miks katusetelk?
Kiire – ülesseadmine võtab vaid hetke, kohta leida on lihtne, ja madrats ning nii mõnegi mudeli puhul soovi korral ka magamiskotid on kohe sees ja kasutamisvalmis. Nii mõnegi mudeli puhul teeb paigaldamise ekstra lihtsaks amortide või elektrimootori abi.
Mugav – katusetelkides on kohe sees pehme madrats, erinevalt enamikust tavatelkidest ning külm ja märg maapind jääb Sinust võimalikult kaugele. Katusetelgid on reeglina valmistatud kordades tugevamast, paksemast ja ilmastikukindlamast materjalist kui tavatelgid.
Ei vähenda auto maastikuvõimekust – erinevalt järelveetavast minicamper-tüüpi haagisest või ammugi haagissuvilast, ei vähenda katusetelgi paigaldamine kuidagi Su auto võimekust maastikul, kohati isegi vastupidi.
Kuhu ja kuidas telk paigutada?
Esimene asi, mis tuleks kindlasti läbi mõelda, on võimalused katusetelgi paigutamise osas. Sõiduautode, busside ja pika kabiiniga maasturite osas on siinkohal valik lihtne – telk tuleb paigaldada katusele. Aga näiteks kastikate puhul võib osutuda paremaks lahenduseks telgi paigutamine hoopis veokasti kohale. Sel viisil õnnestub katusetelk reeglina paigutada katusepiirist allapoole või sellega tasa ning mõju auto kütusekulule on tunduvalt väiksem. Üldjuhul on kastikate tagaosa tühjana ka väga kerge – raskuse viimine tagasilla kohale võib parendada seega pidamist ning sõiduomadusi. Küll aga seab see teatud piirid katusetelgi mõõtmetele, seega kindlasti tasub enda veokast enne korralikult üle mõõta.
Vastavalt telgile võib tekkida ka küsimus, mis pidi telk paigutada. Mõne telgi puhul dikteerib telgi ehitus selle ise – näiteks kõva kaanega telkide puhul. Reeglina sobivad nad oma mõõtmete ning sisenemisavade tõttu vaid kindlal viisil paigutamiseks. Volditavate telkide puhul on aga valikuid tunduvalt rohkem. Arvestada tuleb seda, et vastavalt sellele, mis suunas telk end lahti hakkab voltima, saab paiknema ka sissepääs ja selle jaoks tarvilik redel. Seega peaksime arvestama, et tagaksime võimalikult hea ligipääsu ülejäänud autole. Näiteks luukpära puhul pole mõtet telki panna avanema auto tagaosa suunas – ligipääs tagaluugile saab olema liialt keeruline. Pigem võiks telk avaneda auto külgedele – nii jääb piisavalt ruumi nii auto uste kui tagaluugi avamiseks. Auto tagasuuna osas võiks telgi panna avanema nende autode puhul, mille luuk ei avane üles, vaid küljele. Nii same luugile ikkagi ohutult ligi ja samas tekib koheselt meile luugi taha telgi näol ka peavari.
Kuidas telk kinnitada?
Selleks, et saaksime telgile tekitada kindla ja turvalise kandepinna, on meil peaasjalikult 2 võimalust – kas täismõõdus katuseraam või rist-/kandetalad. Telkide kaal jääb reeglina 40-60 kilo vahele, mistõttu suudavad mõlemad lahendused vaevata telki kanda. Ära muretse selle pärast, et Sinu auto kasutusjuhend annab katusereelingute kandevõimeks näiteks 80 kg. Need piirangud kehtivad sõidu hetkel ning sel ajal meie telki ei poe – reelingud peavad kandma vaid telki ja katuseraame ennast ning seeläbi see number lõhki ei lähe. Tuleb vaid veenduda, et kõik on korralikult kinnitatud.
Kumba lahendust aga eelistada? Suur katuseraam on muidugi kõige stabiilsem lahendus ning annab meile võimaluse kinnitada raami külge ka varikatuseid ja kõikvõimalikke muid tarvikuid. Samas kui meie valitud telk kogu kasutatava ruumi raamil enda alla neelab või me lihtsalt ei plaani sinna midagi muud panna, võime julgelt minna ka katusetalade teed, mis on märkimisväärselt soodsam lahendus. Olenemata sellest, kumb variant Sulle sobivaim tundub, leiame Sulle mudelipõhise lahenduse.
Kui suurt ja mis tüüpi telki mul tarvis on?
Suurem osa katusetelke mahutab mugavalt kuni 2 inimest. Kui reisiseltskond on suurem, tasub vaatada XL ja XXL telkide poole, millel laiust 160 cm. Telgi tüübi osas sõltubki enim eeltoodust – kuhu ja kui palju meil on võimalik telgile ruumi eraldada. Seega jälgi, et telk mahuks soovitud mõõtmetesse ning oleks ligi pääsetav sel viisil nagu Sinu auto puhul kõige otstarbekam. Kui Sinu auto võimaldab paigalda telgi vaid katusejoonest kõrgemale, võiksid eelistada kõvakaanega telki – need on reeglina voolujoonelisemad ning panustavad seeläbi vähem auto kütusekulusse. Kui ruumi napib või on oluline, et telki saaks igas suunas autole paigutada, võiksid eelistada volditavat telki.
Kokkuvõttes kehtib põhimõte “9 korda mõõda, 1 kord lõika”. Mõtle võimalused ja vajadused enda jaoks korralikult läbi. Kui tunned, et jääb õhku küsimusi või vajaksid nõu, võta meiega julgelt ühendust.
Pühapäev
Esmaspäev
Teisipäev
Kolmapäev
Neljapäev
Reede
Laupäev
January
February
March
April
May
June
July
August
September
October
November
December